torsdag 12. april 2012

Søknadsprosessen

Hei:)

Tenkte jeg skulle skrive litt om søkeprosessen og litt sånt. Jeg viste ikke om jeg ville dra til Argentina eller USA, men bestemte meg for USA. Det første jeg gjorde var å sende interesseskjema, og det sendte jeg til både Aspect og Explorius. Jeg klarte ikke heeelt å bestemme meg for hvem av dem jeg ville reise med, så sendte til begge. Det var de jeg bestemte meg for, etter å ha lest utallige blogger om de ulike organisasjonene, og de hadde generelt best omtale.  Da de hadde fått søknaden min fikk jeg av Aspect tilsendt noen papirer jeg skulle fylle ut før intervju, men ingen av Explorius som jeg kan huske (dette var i november.) Første intervjuet var med Aspect, og da kom en utrolig hyggelig dame hjem til mine foreldre og snakket med oss. Det som kommer opp under intervjuet er litt om deg selv, og hva foreldrene syntes om deg, hvordan du er sosialt og om du har vært borte fra foreldrene dine lenge før. Det kommer opp litt om dine forventninger til skoleåret der nede, og hvordan du gjør det på skolen nå. Med Explorius fikk jeg ikke hjemmebesøk, men skypet med en ansatt sammen men mamma. Jeg valgte Aspect fordi de var mye mer personlige, de husket hvem jeg var når jeg ringte, og jeg følte meg veldig godt tatt vare på. Da jeg hadde blitt godkjent, ringte jeg jo til Aspect, og sa at jeg heller ville dra til Argentina, og det var ikke noe problem. Dette ville jeg fordi jeg føler at USA er noe man kan gjøre selv, mens Argentina er en mye mer unik opplevelse. Etter det fikk jeg søknadspapirene mine, som jeg skulle skrive brev til min framtidige vertsfamilie, foreldrene mine skulle også skrive brev til dem om meg. Jeg måtte skrive litt om meg selv, allergier, karakterer, hva jeg foretrekker av familie. Jeg måtte også ta en legesjekk og sende med resultatene, og betale den første summen på ca 8000. Da de fikk papirene og alt var i orden, ble jeg garantert en plass. Så fikk jeg et informasjonsskriv, med mye nyttig info. 10.mai(tror jeg) skal jeg på informasjonsmøte i sandefjord. Ellers er det vaksiner, som jeg skriver et egent innlegg om:)
Hvis dere lurer på noe, så legg igjen en kommentar, eller send en mail til meg! 



Love Stine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar