onsdag 18. april 2012

Vaksiner

Hei alle<3

Okei, så Aspect anbefaler (tror man MÅ ta) vaksine mot tyfoidfeber og gulfeber.I tillegg vet jeg at man MÅ ta vaksine mot hepatitt A. For å få vaksinene må du til din fastlege, og be om resept på de ulike vaksinene du så henter på apoteket. Så må du tilbake til enten fastlegen, eller et vaksinasjonssenter som er godkjent, som setter sprøytene ( hvis ikke så gjelder ikke vaksinen), og det å sette vaksinen koster i tillegg litt ekstra.
Tyfoid-vaksinen koster ca 125-155kr, skal tas en gang og virker etter ca to uker.
Gulfeber-vaksinen koster ca litt over 200kr, skal også tas en gang og virker etter tidligst 10 dager.
Personlig tar jeg Hepatitt A+B (begge typene i samme sprøyte.) Den koster ca 330-360kr for hver sprøyte og skal tas tre ganger. Det som er veldig viktig er at du tar den første sprøyta minst 7mnd før du reiser uansett, for mellom sprøyte en og to skal det gå 1 måned, og mellom sprøyte to og tre skal det gå 6 måneder. Hør også selvfølgelig med din fastlege :)
Noen av vaksinene kan heller ikke tas sammen, så pass på at du rekker å få alle vaksinene og at de virker innen du drar!


Skal du til tropiske deler av Argentina kan det også være lurt med tabletter mot malaria som tas før, under, og etter oppholdet, men det finnes ingen vaksine!
Personlig er jeg glad i dyr, og har dumme vaner som å klappe på en tilfeldig katt eller hund, derfor skal jeg også ta vaksine mot rabies. Den koser nærmere 500 kr for hver sprøyte og skal tas 3 ganger (gjelder førstegangs-vaksinasjon) på dag 0,7 og 28. Siden den er ganske dyr og ikke akkurat nødvendig, så tar jeg den når jeg er i Argentina.

Håper dette var til hjelp dere som skal til Argentina!

Love Stine

2 kommentarer:

  1. Hei! Jeg drar til Ecuador på utveksling skoleåret 12/13 med YFU, interessert i et linkbytte? :)

    SvarSlett
  2. så gøy! ja, gjerne det :)

    SvarSlett