onsdag 1. august 2012

Bienvenida Stine! (velkommen Stine)

Villa Ascasubi er mye større enn den ser ut på kartet. Det er en veldig pen og ordentlig by, og det er mange flåter med forskjellige figurer under konstruksjon til et karnival senere. Da vi kom til huset viste de meg rundt, og det var veldig rart å tenke at dette er huset mitt nå for et helt år!
***EDIT*** Standaren er annerledes enn i Norge, men jeg på en måte liker det. Alt er mindre, men ikke nødvendigvis dårligere.

Her begynner skolen kl 12.30 på mandag og tirsdag, 13.10 på onsdag, 14.00 på torsdag, og 11.00 på fredag. Skolen er ferdig kl 19.00 alle dagene. Det er vanvittig deilig å begynne på ettermidagen, og ikke morgenen! Da jeg kom inn i klasserommet hang denne der...


Det er helt sykt hvor mye oppmerksomhet jeg får her! Guttene plystrer etter meg og lager kysselyder, og abolutt alle skal hilse. Her hilser man med ett kyss på kinnet, så det er rart om jeg ikke blir syk etter så mange som jeg har hilst på nå. De må snakke i sneglehastighet for at jeg skal forstå, så føler meg litt dum av og til!! Folk her er veldig hyggelige (hverfall mot meg), og da jeg fortalte at på skolen min i norge har vi to friminutt på 10 min og ett på 30 fikk jeg stor applaus, fordi her har de bare 10 min friminutt 3 ganger om dagen. Skal legge ut timeplanen min senere:)

De sliter forresten veldig med å uttale navnet mitt her. De uttaler det estin, men bare jeg minner dem på hvordan det uttales så uttaler de det nesten riktig :)

Ting som er vanlig her:
På slutten av skoledagen senker de det Argentinske flagget, som henger på en liten flaggstand inne i aulaen, i total stillhet. Tror det er den eneste gangen iløpet av skoledagen hvor det er helt stille! (de er veldig bråkete, spessielt i timene)
De bruker sko inne på vinteren, fordi gulvene er så kalde. Her har de ikke noe isolasjon (hvertfall ikke på likt nivå som Norge)
De har to stor måltider, altid med kjøtt. Det er lunsj, som er rundt 13.00, og middag som er rundt 21.00-22.00. Utenom disse spiser de bare småkaker og kjeks, har gjerne Dulce De Leche (karamelisert melk, smaker ganske likt som Hapå)
De er mange løshunder her...

Må også si at idag, da flagget skulle senkes, fikk ikke de som senket det opp den ene knuta. Jeg tror aldri jeg har hatt så mye vansker med å ikke le!! Etter ca 2 min klarte ingen holde igjen latteren, og alle lo mye og høyt. Følte meg litt slem, for det er veldig viktig med stillhet fram til flagget er helt nede, og jeg skal jo være den disiplinerte, snille og respektfulle utvekslingsstudenten... Jaja, tar veldig lang tid å laste opp bilder, men skal prøve å få gjordt det senere!

Besos

1 kommentar:

  1. åååhhh så bra gullet mitt <3 blonde jenta med alle spanske guttene.. ehe.. litt misunnelig... og nå er det jo et håp om at du skal komme deg tidsnok på skolen jo;) men laaaaaaang skoledag!!!

    SvarSlett