onsdag 8. august 2012

Helgen

På fredag lang skoledag. Helt fra 11 til 19, altså 8 timer med 4 friminutt på 10 min. Veldig kjipt, for blir så trøtt på kvelden da, og det er jo fredag! På kvelden kom det forskjellige folk til huset og vi spiste og koste oss sammen. På lørdag og søndag fikk jeg endelig ri litt hest! Her rir de med en argentinsk sal, som minner litt om en Westernsal. I tilleg styrer de med en hånd ved å dra tøylene til den siden man vil, altså western det også. Veldig uvandt, og litt flaut at små barn klarer det bedre enn meg... Her rir alle i alle aldrer uansett kjønn. F.eks en liten gutt på ca 6 år galloperte rundt på en stoor hest som drev å hoppet rundt og var ellers veldig ivrig og livlig. Her bruker forresten ingen hjelm, aldri. Familien eier ikke en hjelm en gang. På lørdag drev de med noe som kalles ''Doma en Argentina'', som er en form for rodeo, bare med hest istedenfor okser (eller hva som er vanlig.) Dette er en tradisjon her i Argentina, og det er noe av det forfærdeligste jeg har sett. Under er en video fra youtube, men det er ikke helt likt (hadde ikke med kameraet mitt). For på videoen er det show, mens det jeg så var treningen til show. Altså samme hest flere ganger, og fjerde eller femte gangen orket ikke hestene å reise seg hvis de datt. Da var det fram med pisken, og hestene ble sparket, pisket, og slått på hodet for at de skulle reise seg.



På kvelden dro jeg og Macarena(vertssøster) til Josefina(som går i klassen vår), og var der med Victoria( også i klassen vår) og noen andre. Vi spillte brettspill og pratet, og egentlig bare koste oss! :)

På søndag drev vi med noe alla tønneritt, som var sykt gøy, selvom jeg var sykt dårlig, hehehe. Under er en film av vertsbroren min og en kompis av han.



På kvelden på søndag spiste vi asado, som er grilling av masse masse kjøtt. Var omtrent tjuefem personer, og det var veldig sosialt og hyggelig.



Ved siden av der hestene er, er det en fotballbane, og på både lørdag og søndag var det kamp. Jeg har aldri hørt så mye banneord og jubel samtidig! Var veldig morsomt å føle på stemningen, og jeg kan nesten ikke se for meg hvordan en stor kamp er, for dette er i lille Villa Ascasubi med 3-4 tusen innbyggere!

På mandag ble jeg bare dårligere og dårligere utover dagen, og endte med å dra fra skolen en og en halv time før den var ferdig. Skrev jo tidligere at jeg garantert kom til å bli syk, men da forventet jeg å bli forkjølet, ikke ligge med vondt i magen og kaldsvette. Tror det har noe å gjøre med at jeg i helgen spiste både griseføtter, grisenyre, og grisehjerne... Menmen, alt skal prøves! Vertsmoren min lagde te og suppe til meg, og kom med ekstra pledd og tok generellt veldig godt vare på meg. Vanligvis når jeg er syk i Norge bruker kattene mine å ligge i senga med meg. Denne gangen hadde jeg hunden Tinta som erstatter <3


2 kommentarer:

  1. <3 god bedring honej. høres ut som du har veldig mange bra folk rundt deg!! liker at de har hester, virker liittt annerledes enn her da. hehe. har de noen soloer der? eller mikker?

    SvarSlett
  2. ingen soloer, men de har noen som ligner på mikke <3

    SvarSlett