mandag 6. august 2012

Skoletur

Jeg forstår mer og mer spansk nå, og klarer å holde lange samtaler( med mye gjetting av hvilke ord jeg leter etter, og myyye gramatikkfeil), men samtidig har jeg merket at norsken min blir dårligere og dårligere. Så bare overse alle skrivefeilene mine :) Jeg sliter skikkelig med tidsforskjellen, og at det i tillegg er veldig slitsomt å prøve å forstå og bli forstått, og de legger seg jo ikke før kjempesent! I tillegg sliter jeg med å vende meg til årstiden, for her er det jo vinter nå. Når det ikke er sol er det en mild norges-vinter ( som kjennes ut som er hard norges-vinter fordi jeg ikke har med så bra vinterklær) og når det er sol er det en mild norges-sommer. Veeeldig rart og uvandt!



På onsdag var vi i Cordoba på klassetur, og lærte om Argentinas ''stygge fortid.'' I 1976 ble mange tatt til fange av politiske grunner, og turturert og drept. Blandt annet 3 i familie med vertsfamilien min. Var veldig trist å se bilder av dem og se vertsmoren min og vertssøsteren min gråte :( Utenom det var det en veldig fin tur. Under ser dere genseren og jakken til skoleuniformen.






Utenom det tenkte jeg å nevne noen flere ting jeg har lagt merke til med Argentina:
Her i Villa Ascasubi går ''flysirenene'' (de som er kjempehøye) hver gang det skjer en ulykke. Som igår, da en datt av en hest... Vet ikke om det er sånn i alle småbyer da :)
Det er mange løshunder her! Og med mange mener jeg MANGE, OVERALT!
Politet er mye mer synlig, til og med i småbyene (som jeg syntes er positivt) og alle har våpen og skuddsikker vest...
Det er veldig billig for enkelte ting her! 1l øl koster 8 pesos (diskusjon i klassen) og de syntes det er dyrt å betale mer enn 50 pesos for en lommebok eller et skjerf... OG, en bra touchmobil koster mellom 250-350 pesos. <3 <3 <3 <3 Høyhelte sko er like dyrt, eller dyrere enn i norge da :(

Besos



1 kommentar:

  1. ååh blonde jenta med alle spanjolene, que linda :) husker jeg også frøs i NZ selvom det var myye varmere enn Norge hehe. gled deg til sommeren! høres ut som du koser deg, og jeg digger det <3 te echo de menos

    SvarSlett